Målgrupp

Barnen och ungdomarna har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar/diagnoser som autism, ADHD/ADD eller Tourettes syndrom. Det är också vanligt att samvariationer och överlappande svårigheter förekommer. En del barn har en intellektuell funktionsnedsättning, språkstörning eller samtidiga psykiatriska tillstånd. Den gemensamma anledningen till att barnen aktualiseras på Mikaelgården är att deras sk

Barn med hund
Lyssna på texten

Barnen och ungdomarna har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar/diagnoser som autism, ADHD/ADD eller Tourettes syndrom. Det är också vanligt att samvariationer och överlappande svårigheter förekommer. En del barn har en intellektuell funktionsnedsättning, språkstörning eller samtidiga psykiatriska tillstånd. Den gemensamma anledningen till att barnen aktualiseras på Mikaelgården är att deras skolgång och livssituation inte längre fungerar. Målgruppen spänner från lägre åldrar till tonåren men oavsett ålder på barnet finns en komplex problematik och för elever i senare årskurser finns nästan alltid en bakgrund med ett långt utanförskap i skolan.  

NPF – Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar 

Alla människor har många olika förmågor som varierar i styrka. Man kan t. ex. vara musikalisk, händig eller ha lätt för att lära sig språk. Man kan vara praktiskt lagd eller opraktisk, bra eller hopplös på bollsport, eller ha svårt att läsa. Varje mänsklig handling styrs från hjärnan tillsammans med kroppens övriga organ. Precis som vi ser olika ut utanpå så ser också våra hjärnor och övriga organ olika ut. Det finns områden som är välutvecklade och det finns andra som är mindre välfungerande. Vår dagsform kan variera, vilket förklarar att vi inte alltid orkar fungera på vår högsta nivå. Det finns olika anledningar till att barn har svårt att fungera i vardagen. För somliga kan orsaken främst sökas i yttre omständigheter, som av någon anledning är ogynnsamma; problem i familjen, i skolan, med kamrater. För andra handlar det om en neurologisk utvecklingsavvikelse och när NPF nämns då menar man svårigheter som har sin grund i hur hjärnan arbetar och fungerar. Man bör dock samtidigt förstår hur kroppens olika organ kan påverka hjärnans olika funktioner. Ibland samverkar naturligtvis också olika typer av problem med varandra och då behövs ofta ett starkt stöd från olika håll för att kunna hjälpa barnet eller ungdomen på bästa sätt.  

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) är ett samlingsnamn för några olika tillstånd och diagnoser som ADHD/ADD, autism och Tourettes syndrom.  

Vilken sorts svårigheter gäller det? 

Barn och ungdomar med NPF har större svårigheter än jämnåriga inom följande områden: Koncentration, inlärning och minne, planering och organisering, självstyrning (styra och kontrollera affekter, impulser och beteende), motorik, socialt fungerande och i kamratrelationer, att uttrycka sig i tal och skrift, läsa/skriva/räkna, kognitiva och exekutiva funktioner och självständighetsutveckling.  

Barn och ungdomar med NPF har ofta en under- eller överkänslighet för sinnesintryck som påverkar stort i vardagen och det kan handla om ljudkänslighet, konsistens på mat, tyget i tröjan kliar, ljus (vill gå med solglasögon i alla väder), dofter, en svag eller stark känslighet inför kyla, värme och smärta.  

Vad beror neuropsykiatriska funktionshinder på? 

Forskare som är insatta i området är numera överens om att ADHD och autism är neurobiologiska funktionshinder och att ärftlighet spelar en stor roll i detta sammanhang. Det finns inga belägg för att psykosociala faktorer såsom dålig uppfostran, brister i familjefunktion, stress, traumatiska händelser, miljöfaktorer eller dylikt skulle kunna förklara uppkomsten, men däremot kan sådana faktorer ha en stor betydelse för hur allvarliga konsekvenser funktionshindret får. En förstående, anpassad och stödjande omgivning inverkar positivt så att problemen begränsas och skapar en gynnsam utveckling.  

Vad kan vi göra? 

Det är viktigt att varje barn får ett gott bemötande och omhändertagande i en miljö där man kan mycket om NPF och på ett genomtänkt sätt anpassar krav och förväntningar så att det passar till barnets förmåga och förutsättningar och hänsyn tas till barnets begränsningar och dess potential. Varje barn får en individuellt framtagen genomförandeplan. Målet är att varje barn ska kunna utvecklas så gynnsamt som möjligt utifrån sina egna förutsättningar. 

På vilket sätt? 

På Mikaelgården har vi målsättningen att hjälpa varje barn till att må och fungera så bra som möjligt och att minska stress, oro och överbelastning. Vi utgår från det som kallas för lågaffektivt bemötande som är en arbetsmodell med verktyg för att skapa en lugn och säker miljö där barnet eller ungdomen kan uppleva självkontroll och känna sig respekterad. Vi arbetar för att utveckla barnets kommunikation och förmåga att be om hjälp, underlätta i relationer, minska konflikter, hantera känslor och klara av förändringar och kontinuerligt se till barnets styrkor och hinder för utveckling av självständighet. Det sker genom gedigen kunskap om NPF och i samtal med barn och förälder synliggörs behov och vilket stöd som efterfrågas och därefter skapas en genomförandeplan.  

Vi strävar efter en hög anpassning till varje barns behov och det kan märkas genom att rutiner och struktur är genomtänkta och följs upp, att det ställs rätt kravnivå i olika situationer och att barnet får hjälp och stöd vid övergångar och stöd i att utveckla olika förmågor enligt genomförandeplan.  

Barnpsykiatriker och specialistpsykolog erbjuder föräldrastöd på regelbunden basis. Tillsammans med föräldrar går vi igenom barnets utvecklingshistoria och samtalar om hur föräldrarna förstått barnets diagnos/er och ger utrymme för dem att berätta om sitt barn och familjesituationen fram tills och under placeringen och även inför avslut på Mikaelgården. Det samtal som syftar till att öka föräldrarnas förståelse för sitt barn och därmed bidra till en förändringsprocess. Därtill erbjuder vi uppföljande samtal.  

Varför Mikaelgårdens skola?

Livet i skolan och boendena präglas av en varm och trivsam atmosfär med en tydlig dagsrytm. Där erbjuds rikliga möjligheter till social träning, men även övning i allt som rör det dagliga livets praktiska sidor. Vår grundläggande tanke är att stärka barnens/ungdomarnas inneboende förmågor och vi är övertygade om att det inom varje individ slumrar stora utvecklingsmöjligheter.  

Stor hänsyn tas till att varje elevs individuella behov tillgodoses. Alla barn har sin egen kontaktperson i boendet som verkar för ett nära samarbete med skolan.